Sunday, September 21, 2014

Terengganu trip lalala~~~ (part 1)

assalamualaikum bloggy!!! how're u? hihihi... semoga sihatlah hendaknye yek... hmmm... setelah sekian lama, aku menjengah bloggy semula... kali ni aku nak citer tentang trip aku ke terengganu... actually, bukan aku jelajah satu terengganu tu... cume pegi some places je... hihihi... bajet cam aku jelajah 1 terengganu je gayanya ek... hahaha...

asalnye, plan aku ke Terengganu sebab nak ke kenduri kawan aku time belajar kat maktab, Johadi namenye... entah kenapa rajin sangat aku nak gi kenduri die, but we're close actually... mungkin sebab tu kot aku nak ke kenduri time... tambah pulak aku boleh pegi berjalan kat sana kan... sambil menyelam minum air, bak kata pepatah melayu... hihihi... lagipun kenduri die sehari je, ye tak bloggy? cam rugi lak aku pegi jauh2 semate-mate nak makan kenduri je kan? hahaha...

trip aku xla lame pun, 4 hari je... aku bertolak Isnin 15/09 sampai 18/09 Khamis... meraikan cuti sekolah aku yang seminggu neh, menghabiskan mase kat Terengganu ni la... hehehehe...

1st day - JERTEH, K.BHARU

bertolak dari Gerik, dalam kul 12.30 tengah hari... aku dengan 2 orang kawan aku, Wanni and Faiz, husband and wife... we'd arrive at Jerteh at 4.30pm more or less... sampai je kitorang gi solat kat Masjid Hadhari... best masjid neh, tempat wudhuk and solat selesa and luas... 

 Masjid Hadhari... dapat tangkap dari luar je sebab kat dalam tak teringat nak amik gambar... hahaha...

after that, kitorang check in hotel yang dah ditempah the groom... Hotel One Utama, RM100 untuk semalam... tapi aku kongsi berdua bilik ni dengan Wanni... Faiz kongsi dengan sorang lagi, Syahir yang datang 3 hari awal daripada kitorang... bagi aku, ok la untuk kitorang yang datang setakat nak tido je... maklum lah, dah datang jauh2 ni takkan la nak memerap je dalam hotel kan... hehehehe...

 ruang dalam bilik...

 katil queen size... kalau nk yang 2 single pn ade...

 toilet, the most important thing... hihihi... luas and selesa...

lepas check in, kitorang pergi dulu rumah the groom... ye lah, takkan nak datang time kenduri je kan... tambah pula die dah tempahkan hotel kan... macam tak manis la pulak, ye tak bloggy? more over, die dah siapkan makanan, special untuk kitorang... save dah duit untuk dinner... hehehehe...

malam, dalam kul 8.30pm, kitorang pergi ke Wakaf Che' Yeh kat K.Bharu... kalau ikut Johadi, kat Jerteh tak ade tempat nak pergi bile dah malam... lagipun, Jerteh - KB dalam sejam setengah je... boleh sangat la kalau nak pegi kan... hmmm... kalau ikut kawan aku tu, tempat tu bukak and meriah start kul 10pm... so kitorang budget untuk sampai waktu meriah tu... hihihi...

sampai sane, kitorang terus jalan2 kat tempat tu... keadaan tempat tu, lebih kurang macam bazar yang aku pernah pegi kat Penang... besar jugak tempat neh... ummat manusia, jangan dikenanglah ramainye... kat sini best kalau nak shopping la... pakaian and kain pasang la yang paling banyak... makanan pun ade jugak... one of them is aiskrim pulut... isinye macam2 ade... aiskrim, roti, lengkong, jagung, pulut and kacang tabur... rasenye? hmmm... hingga menjilat sudulah, bloggy... hihihi...



round punya round, dalam kul 12 am kitorang gerak balik hotel... and, tido... esok nak menghadap hari yang lebih panjang... hehehe...
 

2nd day - KENDURI, KUALA TERENGGANU

kenduri kat bahagian pantai timur ni agak unik bagi aku... maklumlah, sebelum ni aku tak pernah ade pengalaman datang kenduri kat area sini... simple... and for me, it's very simple... kalau kat Perak, menyambut pun agak besar jugak la kendurinye tapi kat sini very simple... and the groom layan tetamu yang datang, not sitting on pelamin to take picts...

makanan pun simple, alakad je orang kate... menu : nasi putih, ulam pucuk putat, timun, sambal belacan, kari daging n buah tin (ni kawan aku yang bagitau la), ikan masin goreng, kerabu rumpai laut and air sirap... kerabu rumpai laut, for the 1st time I eat it... it's not bad, and I like the taste... bloggy nak cube? hmmm... kena carik kenduri sebelah sane la ek... hehehehe...


sambal belacan, menyengat pedasnye... huhuhu...

after eating and have some photograph sessions with the bride and groom, kitorang bertolak ke Kuala Terengganu... makan mase dalam 2 jam lebih jugak la...and kitorang ikut jalan pantai yang aku memang sangat teringin nak lalu... tengok laut.... tenang jiwa, alhamdulillah... memang ciptaan Allah ni sangat menenangkan jiwa aku, bloggy...


 snap... snap... snap...
 Wanni and Faiz couple... model tak berbayar... thanks guys...
selfie seketika... dah alang2 kat tepi laut...

kat sane, kitorang terus cari budget hotel untuk menginap and find 1... check in and going to find something to eat... atas jasa baik kawan kitorang yang sememangnye orang Terengganu, kitorang makan kat one of the stalls yang jual macam2 makanan celup tepung...

hah, bloggy... kalau datang Kelantan n Terengganu neh memang tak sah kalau tak mkan makanan celup tepung neh... ade ikan, udang, sotong, ketam and many more... 




for 6 people... for me, it's worth... hehehe...

then, we're perform solah at Masjid Terapung... alhamdulillah, dapat jugak menjejakkan kaki kat masjid ni... tapi, xdapat nak tengok pemandangan or tangkap gambar sebab hari dah gelap... and unfortunately, hujan lebat... disebabkan tu jugaklah kitorang terpakse balik hotel, lepak dalam bilik...

budget hotel kali ni, sangat2 kurang memuaskan hati aku... especially about the safety... mujurlah dapat bilik sebelah-menyebelah dengan kawan lelaki aku... rm 80 semalam... budget, tapi aku tak berapa nak galakkan kalau bloggy nak menginap kat situ... kurang sesuai untuk perempuan... kedudukannya amat dekat dengan stadium kat KT neh, maybe sebab tu hotel nih boleh laku untuk urus niaga sebab lelaki memang tak kisah kalau tinggal kat hotel macam neh...

however, we can't do anything... nak cari hotel lain, memang taklah kan... dahlah tengah hujan, tambah lak dah bayar... just make sure that both of us aware and always contact our boy friends...

that's it, bloggy... 2 days more but i can't story it cause i've to help my mom... and i'll update the part 2 later, insyaAllah... hihihi... till meet again, bloggy... annyong... zaijian... salam...

No comments: