Thursday, October 14, 2010

mari belajar...

ri ni kelas encik Abdul Rahman... best... bagi aku lar, xtau lar bg orang len... ade benda yang aku baru tau ri ni, perbezaan antara HASIL PEMBELAJARAN dan OBJEKTIF PEMBELAJARAN...


HASIL PEMBELAJARAN - kehendak cikgu kt murid2 dlm P&P yang akan dijalankan...
OBJEKTIF PEMBELAJARAN - kehendak cikgu kt mata pelajaran tu sendiri...

jadi lepas nih, lau nk tulis peranan strategi, pendekatan, kaedah n teknik, kene tulis untuk mencapai hasil pembelajaran BUKAN objektif pembelajaran...

hmmm... best dpt tau bnde baru ni... cm ri tu, mase klas dgn encik Alba...  dia masuk psl teknik cmane nak elak gemuruh bile ckap dpan org ramai... ckp dpan org ramai nih bkan yg nak merapu ke hape ker... yg tu xpyah praktis pn xpe... cth2 ckap dpan org ramai ni cm pemidato ker, pembahas ker, nk bersyarah ker or nk wt presentation dpan klas pn blh dikategorikan gak... nak tau ker???



care die camni...

1)pembinaan skrip.
yang ni mmg la amt penting... supaya ap yg kite nk ckap tu, teratur, sistematik, mencapai tujuan... lau x, ape yg kite ckp tuh bkn stakat org xfham... dgn kite skali xfham... huahuahua... baru la ape yg kite nk smpikn tu, boleh difahami... ha, ingt berlakon je ker yg kne ade skrip??? nk bcakap pn kene ade tau...






gambar hiasan


2)buat latihan.
ye lar... sume org pn pnah dgar, practice make perfect kan... so, lau kite nk ckap dpn org ramai kene la byk buat latihan... cmane nk wt latihan???haaa...  byk kan ckap dpan cermin, sorg2... biar lar org nk ckap giler ke aper ker... yg pnting, benefits nye kite dpt... kn3???


3)elakkan memandang mata penonton.
ye la... penonton ni kn mcm2 jnis ader... mengikut pengalaman aku la, mmg boleh lupe skrip sbb aku pndg penonton... ntah ape aku merepek time tu, aku pn xtau... cnfrm2 la audience ak pn xtau... huahuahua... jd, elakkn pandang mata penonton... lau boleh, pndanga ats dr paras mata... tengokla dahi dorang ker, rambut dorg ker... ape2 jer la... jnj bkn mate... ataupun, mase kite nk ckp tu, ade sorg kwan yg kite tau die boleh bg feedback yg ok... so byk kn tumpuan pd die...




haaa... tu la antara yg aku dpt drpd en.alba n aku tmbh sket2 dgn pglmn ak... hrap sume dpt amik benefits drpd information yg xseberapa, insyaAllah...

No comments: