Thursday, October 28, 2010

tersisih, menyisihkan...

assalamualaikum...

hmmm... dh lama xngadap blog nih... kali nih aku nk ckap tentang sesuatu yg dikenali sbgi SISIH... same ade ade imbuhan meny- ker, ter- ker or pape je la... yg penting root word tu...

 
dlm kamus DBP edisi ke4, sisih bermaksud berpisah, berasing... lau ditambah dengan imbuhan ter-, mksudnye jd diasingkan... lau imbuhan meny- -kan lak mksudnye jadi mengasingkan...

ntah kenapa, semenjak 2 menjak ni perkataan ni asyik bermain dlm minda aku... nk kate ade taman permainan dlm otak aku, rasenye xde la pulak... aku asyik  diganggu dgn perasaan ni jer... sampai aku pn dh naik pening dah... letih nk melayan perkataan nih... aku cube buang, tapi sekejap jer... lpas tu, datang blik... bkn setakat bentang karpet merah, bg kad jemputan pun x... tp 'die' dtg gak...

aku dh letih, penat, lelah... kalau blh aku nk hapuskan perasaan ni... sbb banyak prsaan negatif lain yg datang bile ade prasaan nih... aku jd xkeharuan dgn perasaan negatif nih... kadang2 aku rase, dorg yg sebabkan aku jadi cmnih... tp, xkan dorg ade mslh dgn aku lau aku yg start kn mslhnye... ye x???

ntahlah... bingung... buntu... blurrr... sume ade... bak kate rumet aku, "abaikan jer..." mampu ke aku??? huhuhu...

2 comments:

Adah said...

salam atik...
erm, berat gak masalah ni. kalo xselesaikan cpt2, nati mkn menjadi2 plak.
adah xde la pandai sgt nk bg nasihat o pandangan, tp ape2 yg terlintas kat fikiran ni, nk jugak la dikongsikn dgn kwn2. kot2 la dpt meringan beban. kalo atik rase bole apply n reasonable, try to do it, okey.

bg adah la kn...
kte hidup kat dunia ni dgn org lain gak kan. so, nak tak nak, kte kene gak ade kwn atau tmn. lg2 plak kte tgh blaja ni. kalo xpaham, nk bncg ngan kwn, nk mkn... mungkin skali skale, bole je mkn sorg2, but sometime nk gak mkn ramai2.. dan bnyk lg la bnde o perkare yg adah rase kte kene ade teman.
kalu kte sisihkn org, mungkin sbb xle msk ngan perangai die ke die slalu wat kte terase ke or ape2 je la.. kte kene cube tuk maafkn die. mcm adah slalu dgr, "kalo kte xsuke 1 org, mungkin ade 10 org yg xsuke kat kte plak". mmg ssh ckit nk trime perangai sume org, but we can try, and it worth trying than do nothing.
but...kalo org len sisihkn kte, ssh la ckit. sbb kte xle nk ubah hati n perasaan org len. mungkin kte bole cube tanye kwn2, about our behavior yg mungkin diorg rase xsenang n xselesa. n kte try to improve ourself. mmg ssh ckit la sbnrnye kalo nk ikut ckp n puaskn hati sume org. tp, kte bole fikir blk ape yg diorg komen tu patut diubah o not.

one more thing...jus nk ingat kn atik n diri sendiri jugak. if something bad happen to us, kte kene sentiase sabar n fikir blk, ape yg kte da buat. jgn terus tuding jari kat org len. kalo kte terus tgk pd salah org len, ssh la masalah nk selesai sbb xde sape yg nk mengalah n mintak maap.

erm...atik jgn risau la ek. bende2 cane jd kat sume org kot. problems with fren. sape yg xpenah lalui. adah sendiri pon penah n mungkin slalu. tp demi persahabatan, kte kene sntiase memaafkn org. InsyaALLAH, dgn izin ALLAH, org len akan terbuka hati tuk menerima segala kelemahan n kekurangan kte.

some quotes tuk kte same2 renungkn...

"B4 thinking of pointing the finger o condemning others, remember that x one of us is without sin".

"When depressing thoughts seem to get u down, put a smile on ur face n thank God that u r still there".

it is easy to get a place in someone's address book. but it is difficult to get place in someone's heart"

.....and always remember that Allah will always be with u....

kalo atik ade pape problem, atik bole citer kat adah... insyaAllah, ape yg bole ditolong, i'll help. i'm a good listener too...hehe.
and i will always be your best friend

r@nj@u h!DuP said...

salam adah... huhuhu... mekasih sgt2 ats nsht tu... it's helpfull... atik try apply dlm hdup atik... cma, kdg2 atik yg krg sbar... ye lah, sumenye nk cepat... nk berubah pn atik nk cepat jgak... mst la ssh kn??? hmmm pape pn... mekasih sgt adah sudi kongsi pndgn tu... insyaAllah, atik cube utk renung n muhasabah diri atik... ape yg atik dh bt selama nih... thanks a lot dear...